Anmeldelse af Annox Gold Edition Action Kamera

Årsag:
Mit GoPro kamera var gået i stykker, så jeg skulle ud og investere i et nyt kamera. Mit forhold til mit gamle GoPro kamera var lidt et had/kærligheds forhold. Jeg var glad for at have et vandtæt kamera, men oplevede alt for ofte at kameraet gik ud, og mit shoot derfor gik til spilde. Men man må sige at GoPro revolutionerede verden, da de med det lille action kamera gav selv den mest amatøragtige fotograf (som jeg selv) mulighed for nemt at filme sine oplevelser. Samtidig var deres timing perfekt i denne selveksponerende hverdag, hvor facebook sætter dagsordenen. Da jeg købte mit GoPro var der ikke rigtig andre alternativer på markedet. Det er der i dag. De etablerede mærker som Sony, Garmin m. fl. er langt om længe kommet på banen, og der er også kommet kopi versioner af det lille aktion kamera.

Efter længere overvejelser, besluttede jeg mig for at gå for en kopi. Dette selvfølgelig for at spare nogle penge. Men jeg havde som sagt heller ikke været særlig tilfreds med den kvalitet GoPro kameraet havde, i forhold til hvad det koster. Så mit håb ved at købe en kopi var, at få et kamera der kunne det samme, men som kostede mindre, og samtidig bruge de mounts som jeg allerede havde investeret i. Valget faldt derfor på kameraet: Annox Gold Edition.

Førstehånds indtryk:

Selvom prisen kun var 799,- var det ca. samme oplevelse at pakke ud som et GoPro. Indpakningen er i samme design, kameraet ligner til forveksling og der følger et hav af mounts muligheder med. Der er sågar en vandtæt fjernbetjening, som senere viste sig at være et must. Instruktionsbogen er ikke på dansk, og meget kortfattet. Betjeningen af kameraet er til gengæld meget intuitiv og giver næsten sig selv. MicroSD kort er ikke inkluderet i pakken, men kameraet understøtter kort i Class10.

Brug af kameraet:

Det er enormt nemt at bruge kameraet, skærmen bagpå viser hvad man filmer, og lukker selv ned efter lidt tid, for at spare på batteri. Alligevel holder batteriet ikke så langt tid som man kunne håbe. Der er nok højst til 50 minutters konstant optagelse i 4k10/1080p60 og ca. 1,5 time, hvis der optages i 1080p30. Netop derfor er fjernbetjeningen en nødvendighed. Her kan man tænde og slukke for kameraet, så man ikke bruger lige så meget batteri. Fjernbetjeningen er vandtæt.

Ulemper ved kameraet:
Lav batteri kapacitet
Ingen dansk instruktionsbog

Fordele ved kameraet:
Billig pris
God kvalitet (kvalitet stemmer meget bedre overens med hvad man forventer end ved GoPro)
Masser af muligheder for mounts
Vandtæt fjernbetjening
Mulighed for streaming via WiFi

Konklusion:

Alt i alt synes jeg at det er et rigtig godt kamera til prisen. Kvaliteten er høj og prisen er lav. Det er stadig GoPro der sætter standarden inden for action kameraer, men Annox Gold edition er en rigtig god kopi, der fuldt lever op til mine forventninger. Kameraets specifikationer er stort set identiske med GoPro Hero 4 i Silver edition, og det eneste reelle sted jeg kan sætte en finger, er den korte batteri kapacitet, som godt kunne ønskes at kunne holde i længere tid. Jeg kan derfor sagtens anbefale kameraet til andre amatør fotografer, der som jeg blot skal have et kompakt aktion kamera, der er vandtæt og til en fornuftig pris.

Mvh.
Lander