Sidste Tenerifevind? Dag 4+5 blog..

Ak ja, nu startede jeg jo med at skrible om turen så synes lige det fortjener en afslutning (Og tak for alle kommentarerne, de motiverer :-)) Ikke at turen er slut for vi flyver først hjem efter weekenden, men det ser ikke ud til at der kommer mere vind..måske 🙂
klik på billederne for at se de “rigtige” og skarpe af slagsen

Fra El Muelle til El Cabezo
Dag 4 – testdag
Dag 4 var store testdag, den proto 11´er jeg har haft med herned skulle have nogle timer på vandet og det fik den. Først i totalt overpoweret tilstand om morgenen og siden i trickvind om aftenen, hvorefter den fes af. Så jeg fik på en dag testet kiten i alt fra 14 m/s til 5 m/s, ikke dumt – heller ikke med endnu en dag hvor jeg fik sejlet akkurat lige så meget min krop kunne holde til samtidig med at der på familiekontoen blev lavet en masse skægt ind imellem.

Raley til ….

..blind aka blind judge
Jeg fik samtidig afprøvet en ny go pro holder til boardet, den vender kameraet 90 grader og holder det stabilt fast på boardet. Tidligere med den gamle “fin mount” har jeg prøvet at knække kassen i en hård landing og miste kameraet 🙁 det er helt slut med den nye holder, men desværre kan go pro´en ikke tåle hårde G-stød før streamen dør og kameraet lukker ned og efterlader en kurrupt fil tilbage. Denne kan dog repareres (videregiver gerne min nyvundne viden omkring dette hvis nogen ønsker det). Holderen er altså ok, men vinklen bliver hurtigt trættende synes jeg..vurder selv!

Tailgrab set fra nosen
Den sidste session i går (dag 4) var ekstra sjov, for jeg endte i bunden af bugten – som er det sidste sted der er tryk nok i vinden til at man kan sejle da den bliver klemt ind imellem det røde bjerg og resten af øen – hvor jeg lå med en flok lokale freestyle drenge der gav den godt gas, det var ret motiverende og der blev lavet lidt tricks selvom jeg der godt kunne bruge lidt mere vind. Men det er altså rart at møde nogle ligesindede når man er på vandet, så bliver man bare mere motivere til at give den lidt mere gas/sig selv stryg.

redning af sketchy landing

Klassisk 3´er på vej indad på bagsiden af bølge, Thomostyle :-p
Dag 5 – store kites og store badedag
I dag lovede windfinders plot af det gratis NCAR vejrdata 5-10 knob fra NØ, men vindmaskinen El Medano sparkede som ofte ind og øgede vinden til omkring 15 knob, hvorfor jeg kunne sejle poweret 15´er så meget armene kunne holde til. Jeg elsker at sejle med min HifiX 15´er, den styrer hurtigt nok til at være sjov at sejle med og jeg kan lave alle mine tricks med den imens andre ofte ligger og kæmper med at poweren dør når de hooker ud.

Staller tailen og lader sig trække ind i det grønne rum….i mine drømme
Det bedste ved dagens session var dog helt klart at mine unger på hhv 3,5 og 8 kunne bade i vandkanten der hvor jeg selv lå og sejlede 50m fra vores lejlighed. Solen har nemlig skinnet fra en skyfri himmel i dag og det har vel været 23-25 grader. Vandet hernede er også på den rigtige side af 20 grader pt. og for mig er der egentlig ikke nogen større lykke end at kunne surfe samtidig med at jeg kan pjatte og pjanke med ungerne som bader ved at kaste lidt vand på dem i en vending osv. Skøn dag, hvor alting gik op i en højere helhed, konen og ungerne var også efterhånden lidt træt af den kraftige vind, så fint med en dag med let vind til de store kites 😀

Det ser nu ud til at det er slut med vinden for denne gang, passatbæltet har trukket ned til Kap Verde øerne, og der går tit en lille uge før det er tilbage. Dog er vindretningen flere af de kommende dage rigtig, med blot 5-8 kmob lovet – men kender jeg El Medano ret så vil den perfekte kombination af termiske og topografiske effekter kunne sparke gang nok i vinden til at man kan sejle med 15´eren lige her på vores “egen” strand. Vi får at se 😀 uanset hvad er det umuligt at blive skuffet og det bliver helt afstressende med et par dage helt uden vind så jeg kan dedikere mig 100% til familiehyggen, man bliver sgu hurtigt lidt rastløs når man skubber gynge på en legeplads imens folk blæser rundt i bugten 🙂

Indtil nu hedder det 5 dage med vind ud af 5 mulige, men den statistik får et huk nedad de kommende dage, og det gør ingen ting 🙂 Vandrutchebaner i morgen!
Ses hjemme i næste uge, mon der er sne nok til at man skal finde snowkiteboardet frem? ahh, det gider jeg ikke tænke på lige nu her er jo dejlig varmt.
Thomas Alsbirk
(Liqudforcekites.com, Mystic, Boardpunx, Xboard, Kitesurferen.dk)