Caribien Ozone tour 2009-10 ………………

Caribien Ozone tour 2009-10
Igen i år havde vi nye Ozone kites med os i bagagen på vej til Caribien, denne gang Instinkt Sport + som var noget mere powerfuld end den tidligere model, så det var godt lige at starte sæsonen ud på Coche med vind til 9 og 7 i en uge helt uden for sæson og Chris og Jennie som har Coche kite paridise sagde at det havde været den mest blæsende sommer (off seson) de havde prøvet i 5-6 år.
Det var vores plan at sejle op langs de Caribiske øer for at finde gode kite spots, hvor vi samtidig kunne ligge med skibet. Så vi satte kursen øst over mod Grenada for derefter at følge ø kæden nord på.

Det første spot vi fandt var på Carriacou i Tyrell Bay, hvor vi først måtte gå et lille stykke hen over en høj bakke for at komme ned til en fin strand med et spot som er godt fra øst til syd med et rev rundt om så det var rimelig fladt. Der kan man sagtens få et par uger til at gå med god kite og Pizza om aftenen på the lazy turtel, ellers sker der ikke meget ud over et par dykker shops.
Næste stop var Union Island, hvor vi havde været for 2 år siden, men der var et spot vi havde overset som hede Asthon og der kan men kun komme ud med skib eller taxa båd. Der er ikke meget plads at pumpe op på, men jeg tror ikke jeg har set mere fladt vand i 20 knob vind, så der fik vi også lige 14 dage til at gå med super kite og bål på stranden om aftenen, mens der i ny og næ kom en fisker forbi med en frisk tun på 2kg for 60 kr. det var lige til at holde ud…
Inden vi sejlede videre fra Grenadinen skulle vi lige forbi Salt whistle bay på øen Mayreau, som er et rimelig godt bølge spot. Det kneb lidt med vinden men vi fik da nogle gode dage med 11 ellers er det bare et mega flot sted med afslappet stemning og har man lyst til hummer (Langusta) er det absolut her det sker. Har man lyst til lidt luxus ligger der et resort lige ved spottet ellers kan vi anbefale Dennis hideaway i den mindre by som er 15 min gang fra stranden for 100 us double værelse med pool.

Næste distenation var St. Lucia, hvor der skulle være mindst 2 gode kite spots The Reef på syd øst siden og Cas en Bas på Nord øst siden. The Reef var et fint sted med rigtig god stemning på den tilhørenden restaurent med rimelige priser og så ligger det 10 min i taxa fra lufthavnen. Bestiller man i god tid kan man leje et simpel rum for 100,- for en person eller 120,- for 2. Der er udstyr man kan leje og undervisning så det er absolut et fint sted for begyndere også.

Cas en Bas ligger noget mere øde men er til gengæld et bedre spot med både flat vand og fine bølger. Der ligger et dyrt resort på stranden hvor man kan spise frokost til over priser men der er også mulighed for noget lokalt til mere normale priser. Normalt er der ikke mere end 5-6 stk på vandet af gangen hvis over hovedet nogen, der ligger også en lille kiteskole med en ret pro pige som underviser og når hun ikke underviser gir hun den max gas på vandet!!!

Vi havde forventet os meget af Martinique og Gaudeloupe men vinden var simpelhen for svag til kite mens vi var der så vi måtte videre op til Antigua før vi fik pumpet op igen. Det bedste sted man kan ligge for anker med skib er Green Island som ligger på syd øst siden af Antigua. Det består af en kæmpe bugt med et rev der beskytter mod bølgerne som kommer ind fra Atlanten. Rimelig flat vand og super flot natur med skildpadder og rokker over det hele. Lige rundt om hjørnet fandt vi også et spot med en lille sandtange hvor vi kunne kite fra og det bød både på fladt vand og bølger uden for revet men hele området var fyldt med rev så det var med at holde gang i boardet når man skulle ind på land ellers var der med garanti nogle fede ridser og måske det der var være..

Vores nordligste mål i denne sæson skulle være Barbuda som ligger godt 20 sømil nord for Antigua, så efter at have proviantere godt og fået ekstra vand ombord gik det mod Barbuda for en lidt svag vind, men vi fik da en tun på godt 2 kg så der var til lidt sushi til forret og tun bøffer på grillen om aftenen.

Barbuda er det 7 mindst besøgte turist mål i verden, men det er ikke fordi det er noget dårligt sted men fordi de resorts der ligger der kun er for de rige og berømte som vil have det hele for dem selv og det får man hvis priserne er derefter. Det var nu ikke noget der kunne få os til at holde os væk og de lokale kunne da også godt forstå vi ikke lige havde 10-20 us til en båd taxa når vi nu havde vores egen dinghy til at tage over den indersø man skal passere for at komme ind til byen. Indersøen var et fint sted at kite lidt ligesom Pynten på Amager men uden for var det noget chop galop og det skyldtes mest at vinden var i syd og at en nordlig swell har stået ned gennem det caribiske øhav i det meste af denne sæson. Barbuda har dog et kæmpe potentiale da det har både bølge spots nede på Coco point og fladt vand på Low bay, og så er stranden godt 20 km lang så der er muligheder for gode lange rides!!!!

Efter Barbuda hvor vi fik nogle ok dage, men ikke hvad vi havde håbet på, tog vi tilbage til Antigua for at kite lidt mere på Green Island og det skuffede ikke det er nok det bedste sted vi har fundet i år noget nær det perfekte og det er vel det vi alle leder efter, det perfekte sted med vind, varme, god mad lidt internet fladt vand og bølger!!!

Det er ikke helt fastlagt hvor turen går hen til næste sæson om det bliver op til Puerto Rico og den Dominicanske rep. eller syd over mod San Blas øerne og op langs Honduras og Belize. Men det er sikkert at vi bliver ved med at lede efter nye kite spots kendte som ukendte. Til sidst en stor tak til Ozone for de fabelagtige produkter de laver DET HOLDER!!!!
På gensyn til sommer i DK.