Syd Afrika – Ren luksus 2007

Surfer Arkiv

Over vinteren 2007 blev Cape Town området i Syd Afrika besøgt af vind og varme hungrende kite- og windsurfere fra Danmark og resten af verden. Syd Afrika har i mange år været en foretrukken destination for mange danske windsurfere, men i år tog de danske kitesurfere for alvor Syd Afrika som et alternativ til Brasilien, Venezuela og Australien. Her er en rejseberetning fra kiteren Mads Bording, der tilbragte vinteren i Cape Town for at træne til den kommende sæson. Mads en netop hjemvendt og varmer op i det kolde Kbh til næste tur som er til Mauritius i Maj.

Kitedestination: Syd Afrika

Vinteren kom langsomt snigende og hjemme var vi alle i tykke våddragter. På trods af, at klimaet i Danmark mest mindede om efterår, pakkede mange danske surfere deres gear for at træne vinteren over under varmere himmelstrøg. Jeg selv havde længe set frem til en tur til cape Town i Syd Afrika – faktisk siden påsken sidste år hvor jeg for første gang besøgte dette fantastiske land. Min tur til Afrika var fuld af oplevelser og livet kontraster åbenbarede sig for mig. Ikke fordi jeg det var første gang jeg blev konfronterede med liv der leves fjernt og anderledes end vores, ej heller grundet sygdom, sorg eller fattigdom. Under mit første besøg havde jeg mulighed for at besøge en flygtningelejr med børn fra det kaos og borgerkrigsramte Mozambique og ingen tvivl om, at det gik lige i hjertet på mig. Jeg lod mig smitte med deres store livsglæde og åbenhjertighed på trods af, at de intet ejede og havde en forfærdelig fortid – og nogle fremtid med AIDS, sult og overgreb. Jeg kan ikke helt sætte ord på det, men Afrika havde gjort dybt indtryk på mig og jeg havde det som om jeg efterlod et lille stykke af mig selv dernede da jeg tog hjem. Kontrasterne befandt sig ikke kun i Afrika, men også hjemkomsten til København og det livsmønster vi havde forladt trak linjerne op igen. Vores bekymringer om hvilken espresso maskine der er den rigtige, snak om samtalekøkken og andre rimeligt trivielle emner stod i klar kontrast til de liv vi kort havde berørt og deres vores. Med en klump i halsen sendte jeg en tanke mod de mennesker jeg havde mødt, tænkte på deres liv og håbede at dette havde lært mig en masse og lovede at komme snarligt tilbage. Ni måneder senere satte jeg mig igen ombord på en flyvemaskine med kurs mod Cape Town, samme person men med et ændret livssyn ej hellig og med espressomaskine i køkkenet. Første fodfæste på afrikansk jord var som at møde en gammel savnet ven.

Surfere i Cape Town

Både blandt danske og international windsurfere og kitesurfere er Cape Town en yndet destination når vinteren tager fat. Danskerlejren blev holdt højt af windsurferene Robert Sand (Tabou, Gaastra og Plasma) og Lars Green (RRD, Pat Love og North Sails), mens kitedrengene Mads Bording (RRD, Pat Love og Rip Curl) og Timo Sander (North Kites og Surfcenter Falster) kunne læne sig op af den lokale legende – wavesejleren Peter P. Niveauet i Cape Town er yderst højt og man vil opleve at dele vandet med verdensmesteren Arron Hadlow samt Wolrdcup kanoner som Kevin Langeree, Ruben Lenten og Rui Meira, samt mange andre virkeligt dygtige lokale så vel som internationale sejlere. Niveauet blandt Arron og Kevin er sindssygt højt. Kevin skyder høje frontmobes ud over bølgerne og på toppen af hoppet er passet sat clean. Her looper han kiten og kaster et backside pass på – altså frontmobe med kiteloop HP (red.: forlæns rotation i luften efterfulgt af en forlæns handlepass hvorefter kiten loopes som udløser en krafteksplosion. På toppen af denne passes baren igen) . Aaron kan også har lige som Ruben leget med at lave hooked høje kiteloops og på toppen at loopet så hooke ud og passe baren. Ud over dette skyder han de mest stilede Kong-fu S-bend pass (red.: forlæns rotation med ekstrem kite styring således at man ligger vandret i luften. Efter første rotation udføres endnu en hvorpå baren passes) med korte liner ud over brændingen hvor der selvfølgeligt kan smides et frontside pass på! En sand fornøjelse at sidde med tæerne i det varme sand og nyde synet.

Gensynets glæde

Den varme luft i Cape Town omklamrede min krop og gjorde smilet på min mund endnu bredere. Den næste gode måned skulle tilbringes blandt gode venner med kitesurf i verdensklasses forhold. Cape Town området byder på fantastiske forhold til wave og freestyle, så udstyr til begge discipliner blev af mine tre rejsekammerater og jeg slæbt hen til vores lille Golf der skulle være vore trofaste transportmiddel. Vores lille Golf fik os sikkert transporteret igennem Cape Town til den lille forstad Milnerton beliggende lige ved Sunset Beach hvor vores vært for dette ophold, den danske surfer Peter P som er bosat netop her, tog imod os. Peter er blandt de bedste i verden til at ride bølger med en kite og har sejlet nogle af verdens bedste spots som Indo og One-eye på Mauritius men foretrækker alligevel de forhold han har i baghaven. Besøger man Cape Town, vil man helt sikkert se Peter ride og snitte de største bølger i stykker. Peter har en super alsidig stil og er højt respekteret for netop dette og hans timing i bølgerne.

Arron, Rui og Kevin på Dolphin

Kort efter ankomst til vore lejlighed kunne vi se kites på himlen på Dolphin beach og fik hurtigt sat stropper og finner på vores boards, stoppet den lille bil til bristepunktet og kørte med Hollywood dæk ned til stranden. Første syn med stranden kunne let tage pusten fra os der netop havde forladt mørkt og koldt vand til fordel for dette. Stranden var helt hvid med det fineste sand og vandet turkist. Der var vind til en 9 m2 kite med god power og bølger af rimelig størrelse. Midt i mellem skummet fra bølgerne sejlede ingen andre end Aaron Hadlow (red.: regerende verdensmester i freestyle) og gav den sygt pisk. Det første jeg fangede var hans kite over klitterne med Red Bull stickers på. Med hastige skridt løb jeg ned på stranden for at se om det nu også var ham. En hver tvivl forsvandt da jeg så ham skyde en godt poweret mobe-7 (red.: Dobbelt baglæns rotatin med pass. Efter dette som gribes med foreste hånd, skal den bagerste på baren igen, så ledes at endnu et frontside pass kan sættes på – en 720 graders dobbelt handlepass). Ganske kort tid efter riggede jeg min helt nye Type 8 9’er (red.: RRD’s nyeste freestyle kite) til lidt mindre kæk end normalt og kastede mig ud mellem bølgerne. Efter ca. en times afpudsning af tricks og tilvænning til forholdene fik vi yderligt fint besøg af Rui Meira og Bruna Kaajiya (red.: to af de bedste i worldcuppen blandt herrerne og damerne). Rui nailede nogle massive backmobes ud over brændingen og Bruna gik også godt for den. Vinden aftog om eftermiddagen og vi susede hjem og fik pakket ud. Jeg fik snakket lidt med Aaron, som sendte hilsner til min gode team-kammerat Mads Bloch (RRD, Pat Love & Quiksilver) der har sejlet Worldcup med Aaron. Perfekt start på en eventyr i Cape Town. Den næste uges tid stod på road trip til de forskellige spots, hvor vi fik sejlet lidt onshore swell med Peter P, freestyle i Langebaan samt Sharkbay og efter flere dage med onshore forhold ved Dolphine, sideshore med to-tre meter swell på samme strand.

Swell rammer Cape Town

En morgen stod det klart at denne dag ville gå hen i historien blandt dem vi ville komme til at tilbringe i Cape Town. Alle online vejrudsigter lovede swell på op til 5,8m som ville ramme Cape kysten i løbet af eftermiddagen sammen med en front med god vind. Ivrigt kørte vi til Dolphin beach og jeg fik hurtigt rigget min Type 8 9m2 med 20 meter liner. Swellen begyndte at rulle ind efter et par timer som havde budt på fine forhold til lidt freestyle og gode solide bølger ude bagved. Som vinden tiltog gjorde swellen det samme. Ikke sent på eftermiddagen bølgerne godt op mod 5 meter på bagerste sæt og flere af de lokale sagde at de ikke havde oplevet lignende. Bølgerne var stejle, tunge og pealede fint ned langs kysten så man kunne klemme tre fire sving ind på dem, hvor de normalt laver close-out efter et enkelt eller to sving. Bølgerne var absurde og jeg kunne ikke få nok, indtil jeg fik en solid vasker på yderste sæt. En vasker så kraftig at mine boardshorts blev skyllet af mig! Men smilet på læberne var ikke til at fjerne selv om det var et par sår der skulle slikkes de næste par dage.

Fantastisk mad, drikke og selskab.

Når man er godt baldret efter en lang dag på vandet med sol og vind, står der kolde øl og god mad på menuen. Det er ikke alle spots vi kitesurfere rejser til, der kan tilfredsstille krav om lækker billig mad kombineret med de bedste forhold i verden. Cape Town er et af de få og scorer absolut top points og overgår klart Brasilien, Mauritius, Caberette og andre steder jeg har været. Man kan spise sig mæt i sushi for omkring kr. 100,- inkl. Drikkevarer. Sætter man pris på et glas vin, har Syd Afrika produktion af top vin ligeledes til billige penge. Nattelivet i Cape Town er helt cool og der er ikke noget at frygte hvis man har hovedet med sig! Især Camps Bay er en cool strand at starte en bytur på, hvor den ene beach-bar efter den anden tilbyder sjusser til omkring kr. 25,-. Afrika er et fantastisk smukt land hvor vi var så heldige at opleve en komet der passerede aftenhimlen over Table Mountain – et fænomen der sker en gang hvert 500 år. Vi sad i total stilhed blandt flere hundrede andre mennesker og nød det smukke syn af solen der gik ned og kastede røde og orange kaskader af lys på bjerget og i horisonten. Langsomt som lyset forsvandt virkede dette som effekt på kometen der blev klarer og klarer.

Dyreliv i Afrika

Jo, der er hajer men det er en stor dum fisk! Meeen jeg skal indrømme at da jeg efter en lille uge i Cape Town så min første haj, som godt nok ikke var mere end en halv til en hel meter fik et chok. En dag med pålandsvind på Dolphin Beach, var Rasmus Bach ved at sejle ind i en haj på et par gode meter og Kevin Langeree havde mødt en hvidhaj på over tre meter. I løbet af en måned med mange timer dagligt i vandet var det vist hvad det kunne blive til. Ingen er dog blevet bidt siden 1972. Mere interessant er det dog at sejle og møde en stime af sæler eller delfiner. Må indrømme at det er noget helt specielt at se en flok delfiner hoppe elegant igennem vandet og det bliver tydeligt at vi trods vores udstyr er kluntede. På land vil man opleve struds, bavianer ved Cape Point og måske en buk. Har man ambitioner om at skulle se mere eksotiske dyr er det oplang at tage på en kortere safari i Kryger national park i det nord-østlige hjørne at Syd Afrika.

Spot Guide Syd Afrika

Cape Point

Dette spot ligger på Syd Afrikas mest syd-vestlige pyndt. Stranden kaldes Platboom og bliver normalt kun kitet af at håndfuld lokale riders. Det tager godt en time at køre fra Cape Town til spottet som kun er for eksperter. Vinden er typisk stærk og stødende og bølgerne sjældent mindre end 1,5-2 meter. Der er dårlig plads til at launche hvilket foregår imellem sten. Så snart du er fri af kysten er wave forholdene perfekter – glem alt om freestyle her!

Sunset Beach

Første stop i Table Bay og vores home-spot er Sunset Beach. Sunset er startpunktet for mange downwinder ture som er særdeles cool her, da de har en downwind shuttel service til surfere! Her er den typiske sydøstlige vind side to cross offshore. Vindretningen er perfekt til Down the Line wave riding selv om bølgerne sjældent er ret lange.

Dolphin Beach / Kite Beach

Næste spot nordpå er Dolphin Beach som nok er områdets mest populære spot. Vinden begynder at blæse tidligt på dagen og er rimeligt stabil. Der er bølger på spottet, stranden er bred og der er masser af plads til alle. Sommeren over træner pros og begyndere side om side. Fra spottet er der en fantastisk udsigt til Table Mountain med Cape Town der strækker sig fra foden af bjerget ud mod vandet. Vær opmærksom på tyveri fra bilerne på parkeringspladsen. Er man til bølger er min erfaring at bølgerne længere nede at kysten ved det sidste stykke før Big Bay er bedst. Dette stykke strande kaldes for Doodles – navngivet efter en cafe hvor der hver torsdag er dobbelt op og masser af surfere der hænger ud.

Big Bay

Big Bay er et populært spot for surfere, windsurfere og kitesurfere som deler den rimeligt begrænsede plads imellem to sæt klipper. Kitesurfere skal holde sig til den nordlige del af Big Bay. Big Bey er et spot der er truet af lukning for surfere, da staten vil lave en luftpudebåds havn netop her. Allerede nu er vejen og parkeringsmulighederne blevet ringere. Besøg www.savebigbay.com og hjælp med at bevare dette super spot. På spottet finder du besøgende pro-riders fra ind og udland som nyder freestyle og wave forholdene på samme spot. Lige rundt om bugten nord på ligger Kamers. Dette spot er mere af et wavespot da klipperne danner sandbars som giver lækre peeling waves. På dette spot kan der tælles flere directionals end TT boards!

Langebaan / Shark Bay

Godt en times kørsel nord fra Cape Town ligger freestyle paradiset Langebaan. Vandet her er varmere end Cape området og vinden ofte mildere på de meget blæsende dage. Vær opmærksom på strømforhold. Strømmen er typisk mod vinden om formiddaggen og med vinden om eftermiddagen, hvor der skal noget mere power i kiten for at holde højde. Det kan anbefales at selje ca. 4-500 meter downwind ud af bugten hvor der er mere plads, mindre chop og ikke så kraftig strøm. Shark Bay ligger lidt længere sydover inde i et natur reservat og tilbyder noget af det smukkeste vand og fantastisk dyreliv. Her kan enhver freestyle sejler godt forberede sig på at den går af! Fladt varmt vand på ren sandbund med hoftedybt vand. Ingen hajer og helt stabil vind. Dog kan der især i weekenden være mange begynder og på klasse dage kan det være som mange andre crowdede spots – pynten om sommeren er dog stadig noget slemmere.

Rejse info

Valuta

Man bruger den lokale møntfod rand som kan bestilles hjemmfra med fordel, men der er banker masser af steder som er sikre at benytte. De fleste etablerede steder tager imod Visa og Mastercard. Som turist fra Europa kan man på momsen (VAT) tilbage i lufthavnen. Dette kræver lidt til i lufthavnen og lidt ekstra kontrol når der handles. På alle varer købt kan man få 14% tilbage, men man skal have en speciel Tax Invoice som butikkerne skal lave. Denne kvittering skal indeholde et VAT nummer og have korrekte oplysninger – altså dato etc. må ikke afvige. Af de ca. 15 kvitteringer jeg havde med i lufthavnen fik jeg 21 rand tilbage mod en forventning på godt 400! Så dobbeltcheck de kvitteringer du vil have VAT tilbage på. Yderligere skal det påpeges at alle varer der ønskes tilbagebetalt VAT på, skal kunne inspiceres, så undlad at checke bagage ind før du har været forbi VAT Refund kontoret! Med hensyn til prisforhold, er niveauet p.t. ca. 40% billigere end Danmark. Dvs. at tøj, sko, benzin, mad og drikke er på et yderst fordelagtigt niveau, mens andre forbrugsgoder som elektronik koster tæt på det samme. At spise ude og gå i byen er MEGET billigt sammenlignet med København.

Sæson

De bedste måneder er december til marts hvor januar og februar er helt palermo! Forvent minimum 75% sejlbare dage med 12 som største.

Udstyr

Cape området tilbyder fantastiske forhold uanset om du er til freestyle eller wave. Der er nogle af verdens bedste wavespots, så jeg vil klart anbefale at tage et wave board med. Typisk bruger man fra 7 til 12 m2 kites. Vinden er typisk mildere om morgenen og tiltagende i løbet af dagen så det nuker om eftermiddagen. Jeg havde følgende med: RRD Type 8 6+7+9+12. RRD 5X TwinTip til freestyle og RRD 5’9 ProWave, RRD Toxic Wave TT, samt et skimboard for afvekslingens skyld.

Vejr

I denne periode er vejret varmt og tørt, typisk med en dagtemperatur på 20-35 grader. Om natten ned til 16 grader. Solen er meget stærk så brug solcreme! Vandet er køligere så en 3mm dragt er at foretrække.

Bolig

De fleste kitere bor nord for Cape Town i de små opstødende Blaauwberg, Milnerton eller Tableview som ligger lige ud til Sunset, Dolphin og Big Bay. I Langebaan er der et billigt hotel lige ved spottet, hvis man vil have et par dage deroppe.

Cape Town

Cape Town er en super fed by med en meget afslappet stemning. Der er massere af restauranter, shopping centre, nat klubber etc. som alle andre storbyer. På dagen uden vind eller hvile dage er der masser af mulighed for aktiviteter og underholdning. Du kan med god fornuft lege turist et par dage og prøve hajdyk med den hvide haj, springe elastik spring fra en 200m høj bro, spille golf, stå på wakeboard i kabelbane, kører motocross etc.

Online

De syd-afrikanske kitesurfere har også deres egen hjemmeside, som bruges til online debat, samt artikler i ny og næ. Siden er fin, men ikke på samme niveau som www.kitesurferen.dk som er den danske version. Men i Syd Afrika er www.ikiteboarding.com en god kilde til information. Besøg siderne for at finde ud af mere omkring kitesurfing.