Dejlig dag på palmestranden!

Som de fleste jo nok opdagede, var der lækkert vejr og god vind i lørdags.
Jeg kunne Fredag aften godt se udfra udsigten, at det tegnede til at blive en perfekt dag med 12’er kiten i luften. Og som Fredag aften skred frem, var der også flere der skrev både på kitemekka, surfnord og diverse facebook grupper, at de kom til palmestranden, da det ifølge udsigten var eneste gode sted i Nordjylland med vind.Lørdag morgen da jeg vågnede hos mine forældre i Sæby, synes jeg der var temmelig vindstille og mine forældre mente ikke jeg kunne komme på vandet idag. Men ifølge udsigten skulle der blæse op omkring kl 9 så jeg troede på det.
Efter en solid omgang havregryn kørte jeg til Palmestranden i Frederikshavn, og var maks klar til surf. Da jeg ankom til Palmestranden lige omkring kl 9, var der kun en mødt op. Han var igang med at rigge sin 13’er til, i håb om at vinden snart kom, da hans måling for 10-15 minutter siden kun havde været omkring 4-5m/s.Jeg kunne dog mærke at vinden allerede var taget noget til, og rigtig nok, måleren viste 7-8m/s i middelvind, perfekt til 12’er kite. Jeg fik hurtigt hentet grejet i bilen, og gjorde klar til at rigge til, og i løbet af kort tid, kom der også flere.Der var utrolig lavvandet og derfor kun få cm dybt de første 100m ud, så det krævede lige en lillegåtur med kite, på land og derefter i det lave vand, før der var nok vand til at starte. Forholdende var helt perfekte og det var hammer sjovt at leje rundt i de små bølger. De første par timer blev til en masse sejlen frem og tilbage med hop, vendinger, toeside, og en masse lej i bølger i håb om at GoPro’ kameraet havde fanget en masse fede billeder med timelapse funktionen. Det skulle dog vise sig at var kommet til at sætte det i PhotoBurst og istedet kun havde 20-30 billeder af mit ansigt, for derefter bare at have surfet 2 timer med kameraet tændt i linerne :DEfter et par timer med de gode forhold, og den stabile 12’er kite besluttede jeg, at nu måtte det være på tide at øve backrolls. Jeg havde jo set en masse youtube videoer og fået en masse fif fra mine surf buddies, så nu skulle det være 🙂 Den allerførste jeg fik lavet, lykkedes enlig okay, dog kom jeg til at styre kiten den forkerte vej mens jeg roterede, hvilket gjorde at jeg lige måtte sidde lidt i vandet, før der kunne sejles videre. Jeg kom i tanke om at kameraet var i billede mode, eller det troede jeg, så hurtigt ind på land. Ned med kiten og skifte til optage tilstand, og ud igen og øve backrolls, det var jo slet ikke så svært :PEfter et par timer var det ved at være tid til lidt middagsmad og en lille pause.
Efter middagsmaden og den tiltrængte pause var det ud igen for at nyde solskinnet, den gode vind og de lækre forhold. Som dagen skred frem og klokken nærmede sig 14.30, blev det mere og mere mørkt ude over Hirsholm, og det lignede der var vand med i skyen. Da jeg i forvejen var en smule overpoweret og temmelig træt besluttede jeg at sejle på land inden der kom vand og måske kraftig vind. Nærmest som jeg fik lagt kiten ned begyndte det at smådryppe og jeg begyndte derfor hurtigt at pakke kiten sammen for at undgå en drivvåd kite. De andre var også hurtige til at komme ind og få pakket sammen, og lige med et gav det et ordentlig brag, og så skal jeg love for der kom vand. Dem der ikke havde fået pakken kiten sammen fik hvertfald våd kite, og os andre stod bare i våddragt og ventede på det gad stoppe igen så vi kunne få klædt om. Efter 5-10 minutter var der igen sol, dog var vinden faldet en del, og vi kunne se at der ude til havs kom endnu en sky drivende.
Men alt i alt en super fed dag, med lækre forhold, god vind og vejr, samt godt selskab med en flok andre surfere.Her er en lille bid film, med lidt vendinger og forsøg på backrolls.. :)- husk at se den i HD
Her er et billede af GPS tracket, det spænder over 4timer 50minutter og 54km.

Tak fordi i gad kigge forbi.. – smid gerne en kommentar! 😀