Kitesurf Ekspedition – kurs mod nære kyster

Surfer Arkiv

Øhop og campings tur i det Syd Fynske med kitesurfing og pulk
Hvor kommer ideen fra?
Uffe og jeg kom i kontakt med hinanden via en FB-gruppe for kitesurfere på Fyn, hvor han skrev “om der var andre let vindstosser”? Det tænkte jeg, at jeg passede godt til. Dels at jeg er en “tosse”, dels at jeg ofte har snowkitet i let vind og derfor har store foil kites. Jeg har blandt andet krydset indlandsisen på langs, 2400 km fra Syd- til Nordgrønland.
Vi mødtes ved Flyvesandet blot for et år siden, og det blev startskudet til et godt venskab. Vi er siden mødtes forskellige steder og kitede sammen og camperede flere gange efterfølgende på stranden eller overnattede i et shelter. Over nogle special øl ved bålet, kom vi ind på samtalen omkring at kitesurfe fra A til B til C og undervejs campere. Jeg ville gerne genskaber følelsen og oplevelse fra mine snowkiting langture i Norge og på Grønland i Danmark. Uffe fortalte, at han faktisk havde bygget en pulk, men ikke rigtig var kommet ud på tur med den, da han manglede en turkammerat. Det blev startskuddet til ideen og efterfølgende planlægning.

Formål med turen

Kombinere vores passioner for kitesurfing og campere
Nyde de smukke danske kyster i Øhavet
Teste pulken til langtur
Inspirere andre til lignende ture
Få et fantastik eventyr – der er ingen før der har lavet sådan et projekt i følge vores viden.

Planlægningen – rute
Selve turen skulle foregå i det Sydfynske Øhav, så vi kunne være beskyttet mellem øerne og ikke risikere at drive til det åbne hav. Vi vidste at det ville blive inde for området af Langeland, Ærø og Horneland.
Men den præcise rute kunne vi ikke planlægge på forhånd, da ruten vil være afhængig af vindretningen fra dag til dag. Vi kunne dog i dagene op til turen via vejrprognoserne lave en overordnet plan for startsted og mulig rute. Den faktiske rute blev planlagt inden afgang den pågældende dag, når vi havde nok vind. Faktisk 3-4 dage før afgang meldte vejrprognoserne nul vind i flere dage i træk, men det vidste sig heldigvis anderledes.
Vi købe også de lamineret kajaksøkort over øhavet – for at få en oversigt over fuglereservater og undgå at sejle ind i dem.

Planlægning – sikkerhed
Sikkerheden er ganske centralt for os, og for at kunne håndtere risikoen med at krydse fra ø til ø over længere distance i åbent hav, har vi iført os med gode tørdragter, samt isolerende tyk uld base-layer. Således kunne vi undgå underafkøling, hvis vinden skulle gå død imellem et kryds og vi skulle ligge i vandet i lang tid.
Ligeledes har vi medbragt svømmefødder, så vi kan svømme ind til en ø, og ligeledes har vi selve pulken med som sikkerhed, da den er godt flydende. Foruden tre medbragte telefoner i vandtætte hylstre, og nødblus – hvis en uheldig situation skulle opstå. Vi havde også mulighed for kontakte en privat båd, og vi havde god kontakt med Søredningstjeneste DSRS lokal afdeling i Rudkøbing. Og skulle vi havne på en ø og ingen vind ville komme – så er der masser af færgeforbindelser på de fleste øer, så vi kunne komme retur til fastlandet.
Ellers er den vigtigste sikkerheds element at vurdere det bedste vind-vindue inden man tager ud.

Planlægning – udstyr
Vi skulle havde vores kites og camping udstyr med – samt prøve at holde vægten nede, netop for at undgå at pulken skulle blive for tung.
Det centrale er at medbringe store foil kites, netop for at kunne kite i let vind. Foil kites minder om en faldskærm eller en paraglider i sin udforming, hvor luft gennemstrømningen alene sikre vingeprofilen. De fleste kitesurfere bruger tube-kites, hvor det er en “blære” der pumpes op og på den måde holder vingeprofil. De egner sig primært til højere vind. Størrelsen af vores medbragte kites var 2 styk 15m2 og en 21m2 til Uffe med pulk og en 19m2 til mig. Vi brugte ikke 15m2 på noget tidspunkt,
Pulken er vigtig for turen, da vi ikke kunne havde alt udstyr med i rygsække til flere dage. Vi havde mad med til over 6 dage, således vi kunne være unsupported og klare os selv på en øde ø i alle dagen – under forudsætning at vi havde adgang til ferskvand. Vi lavede en pakkeliste, og prøvede udstyret af en dag, og derved fik vi nogle nye erfaringer og justerede pakkelisten.

Pulken
Selve pulken er designet og bygge af Uffe – og den hedder en Ocean Pulk. Den er lavet i glasfiber og vejer ca 25 kg. Pulken blev testet i månederne før turafgangen. Det første til, at Uffe fandt ud af, at det var nødvendigt at ændre lidt på designet i bunden bag til – så den nemmere kunne komme op å bølgen og plane.
Når pulken var opbakket med vores udstyr og mad, så kom vægten op på cirka 65kg – hvilket Uffe godt kunne trække i gennem vandet bag sig, selv i let vind. Pulken ligger super stabilt og faktisk kommer pulken op og planer, når der er vind nok.

Økonomi
Det meste udstyr havde vi i forvejen både hvad angår kitesurfing og campingudstyr. Dog var der lige lidt udstyr vi manglede som Friluftslageret i Odense og Borgskitesurfshop ved Fåborg var så venlige at sponsore.
Jeg manglede dog en ekstra stor foil kite til turen og den fandt jeg til salg over en FB-gruppe. En surfer fra Israel solgte kimen for 700 US dollars. Nye foil kites koster “typisk” 1000kr per m2, men man kan sagtens finde mange gode brugte kites til halv pris eller mindre. Vi har selv gode erfaringer med Flysurfer og Ozone – som gør det godt med foil-kite produkterne.
Vi lejede cykler på Strynø til 20kr om dagen, og købte en pose chips hos købmanden, ellers var det ikke de store udgifter vi have:)

Elementerne – vind, strøm & bølger
Det vigtigste element for os er vinden. Vi skal bruge minimum 5m/s – især når vi sejler plat læns, dvs med vinden i ryggen. Her ryger der noget af trykket i kiten og gør det noget sværere at holde boardene ovenvande. I følge vejrprognoserne kigger vi efter middelvinde på 6m/s, netop for at kunne håndtere at vindens styrke variere og går under periodevis de 6 m/s. Vi valgte også at gå ud med de større kites, da middelvinden lå på 8m/s, normalt ville vi blot bruge 15m2. Men vi ville gerne sikre os et godt træk hele vejen over til næste ø og vi ankom fint ind til land trods godt tryk i kitesene.
Havet er stadig ikke varmet op, så vandtemperaturen er også et element man skal have i tankerne. Det glæder om at have den rette dragt, men ellers at undgå at bringe sig ud i situationer, hvor man kan risikere at kiten havner i havet, hvis vinden dør.
Strøm retning er også et element vi har i baghovedet, hvis vi skulle risikere at skulle svømme ind. Det gode ved let vind er, at bølgerne ikke er store, og derfor bruger vi store boards (Fly board). Ulempen bliver så, hvis vi skal kite i højere vindstyrker, der kan man risikere at bølgerne fanger boardet og man mister balancen.

Foil kites
Fordeles med foil kites er at de egner sig godt til let vind, dog skal man være OBS på de ikke er gode hvis de havner i vandet. Man kan godt relaunche foil kiten, hvis den lander i havet – men man skal helst gøre det hurtigt, gerne inden for få minutter og helst inden for sekunder. Og man skal sikre sig at linerne holdes stramme hele tiden, ellers kollapser foil kiten og lander helt i havet og kommer ikke op igen. Den skal pakkes sammen hurtigt inden kiten lager for meget vand ind og bliver for tung og bliver til et slags “anker”.
Vi ankom hele tiden til nye steder, men vi havde forinden tjekket ud på diverse kort og Google Earth om der ville være egnede steder med plads til at lande vores kites. Vi kom ud for mange forskellige forhold, men det gik faktisk rigtig godt og vi fandt nogle gode teknikker til det. Kun en gang havnede en kite i en busk, men kunne nemt rulles sammen over busken og dermed få den fri.

Erfaringer vi har gjort os
Pulkens vægt kan optimeres ved at den laves i cabon, så den kan komme fra de nuværende 25kg ned til 12kg i alt.
Vi brugte kun en størrelse kite til det hele og det var vores største kites, da vinden var lav. Hvis vinden var meget høj, ville man alligevel ikke gå ud grundet for store bølger til lange strækninger. Store kite er nøgleordet.
Vi kan pakke lidt mere optimalt, blandt andet kan Uffe droppe at medbringe olie til sit skæg 🙂
Jeg havde væsentlig færre timer på havet end Uffe, og det er ganske centralt at have gode erfaringer til de mange let vind og kite forhold vi kom ud for. Jeg manglede mere board teknik til “ren down wind” kitesurfing.
Vi kunne lande med vores kites næste alle steder, det gav ikke de store problemer.
Trods vi er “kort tid” på vandet, føles strækningerne meget længere og trættende – da vi koncentere os meget og at sikre os imod fejlmaneurer, vindændringer eller andre ricisi.
En anden erfaring vi gjorde os, er at til næste længere tur, bør hver person have sin egen pulk, dels bedre fordeling af vægt, men mest for at sikre at begge personer har sin “redningsplatform” hvis man skulle komme for langt væk fra hinanden under et kryds. Den som har pulken kan ikke surfe op imod vinden og komme den “bagerste” person til undsætning, når man sejler med vinden i ryggen (downwind’er)

Turdag 1 – kitedag 1
Vi blev kørt til Langeland og læssede vores udstyr af ved Ristinge Havn. Her kunne vi konstatere at vinden var fin. Så vi pakkede fluks pulken, gjorde resten af udstyret klar og launchede vores 19m2 og 21m2 kites kl 17.15. Uffe tog pulken da han har allermest kiteerfaring på havet og havde den største kite. Vi kitede afsted i 5-6m/s let vind, hvor vi kunne surfe afsted down wind i en lige linie mod Strynø, hvor vi ankom 30 min senere efter en ca 10km distance. Det var en perfekt strækning og en rigtig god start på turen. Vi blev vel mødt på Strynø af bestyreren Ulrik Phil af Smakke og Naturcenteret, som bød os på blandt andet aftensmad. Der kunne vi campere under rigtige gode forhold – lige ved siden af bålhytte, hvor vi om aften hyggede os med nogle særdeles venlige voksne spejdere der skulle ud og sejle i den klassiske smakkejoller dagen efter.

Turdag 2
Vi havde set vejrprognoserne som bød på total vindstille og havblik. Så vi lejede nogle cykler nede på havnen og cyklede rundt på øen – hvor vi så Strynø Mølle, de smukke huse og den dejlige natur. Om eftermiddagen tog vi med til majtræets fest – hvor det smukke majtræ pyntet med syrener blev hejst af de lokale. Strynø har et velfungerende lokal samfund, bestående af 215 faste øboere. I de seneste år har været en del tilflyttere – blandt andet børnefamilier, så de faktisk næsten har “bolig nød” på øen nu. De har ligeledes en fantastisk flot skole, hvor der undervises til 7-klasse trin. Resten af dagen og aften gik med snak og hygge sammen med de lokale. Vi fik også set den smukkeste solnedgang i havblik inden vi gik til køjs.

Turdag 3 – kitedag 2
Om morgen troede vi lidt på vinden, og derfor forsøgte vi at komme ud om formiddagen fra Strynø Havn. Vinden lå lige på grænsen og når den dalede lidt – kunne den ikke bruges til noget. Uffe nåede dog lige at få sig kæmpet rundt om den lille pynt, men jeg var fanget – da vinden efterfølgende faldt yderligere og min kite kunne ikke holde sig flyvende oppe i luften og var ved at falde ned. Så jeg gik på land og lagde den ned og pakkede sammen, hvorefter jeg gik ned langs kysten for at mødes med Uffe, da han var “strandet” længere nede, da vinden også døde der.
Vi lå da på kysten og slappede af, spiste tidlig aftensmad og først kl 18.45 kunne vi forlade Strynø i let vind på de 5m/s. Vi kitede mod solen i vest og igen i down wind og en distance på de 20km til Birkholm. Lige før øen, der kiter vi faktisk over meget lavt vand, hvor vi tydeligt kunne se alle blæretangplanterne og fisk der smuttede ud til siderne. Vi ankom til Birkholm Havn kl 20.15 og havde et fint græsareal, hvor vi nemt kunne få vores kites ned. Lige ved siden af lå der to luksus shelters, og nogle sejlede gav os øl, som vi nød i shelteret til udsigten af solen der gik ned.

Turdag 4 – kitedag 3
Vi vidste, at der ville være vind og let stigende over resten af dagen. Vi vurderede det bedste vind-vindue ville være om formiddagen og middagstid. Så om morgen gik vi op til Brikholm by for at hente vand, nede ved den lille havn er der blot saltvand til håndvask og toiletskyld. Selve øen er ikke højre end 2 meter, og var total oversvømmet i 1870érne og få år efter udbrændte byen. I dag er der blot 2 faste beboere – to brødre som er fiskere.
Vi tog afsted kl 11.15 og det blev en konge etape på 18km i middelvind på 8m/s – fløj vi nærmest afsted over til Revkrogen på Korshavn ved Avernakø.
Det tog os blot 30 min og det var en fantastik tur. Undervejs passerede vi i høj fart flere sejlbåde ude på de åbne stykker.
Uffes onkel, som har et sommerhus på
Avernakø, hentede os ved lagunen og bød os på en kæmpe frokost i huset – det stod i stor kontrast til det turmad vi havde medbragt. Ligeledes var Uffes forældre ankommet i sejlbåd til Korshavn havn, hvor de bød os på grillaften på stranden om aften. Vi gik tilbage til vores teltplads, nød synet af de skønne gule rapsmarket der strækker sig helt ud til det blå hav. Vi gik en tur og fik samlet brænde ind til aftens “fjernsyn”, og senere lyste månen, planeten Venus klart på himlet – foruden stjernerne.

Turdag 5
Der var for lidt vind og det samme gjorde sig gældende for dagen efter i følge vejrprognoserne – så enten skulle vi tage færgen retur til Fyn dagen efter eller så skulle vi få et lift af Uffes forældre i deres sejlbåd. Vi blev hentet af onkelens fiskerjolle ude ved Revkrogen og bragt til Korshavn havn. Vi fik da læsset alt udstyret over på sejlbåden, spændt vores pulk efter båden – og da sejlede de os til Fåborg, hvor vores koner kom og hentede os.