Rejsebeskrivelse Cran Canaria

Efterårstur til de canariske øer.
Vi havde besluttet os for at vi skulle ud at rejse i efteråret. Jeg var egentligt mest stemt for Fuerteventura, da jeg vidste at bølgerne der var gode og kendte de fleste stedet. Kæresten synes dog ikke om den idé og bød ind med Marloca. Jeg kan slet ikke med navnet Marloaca og måtte lade Fuerteventura flyve, for at undgå Mallorca. Efter nogle søgen rundt, fandt vi en hotel på Lanzarote som vi synes så godt ud, og var fornuftigt placeret på øen.
Da vi i forvejen var sent ude med bestillingen, holdte vi lidt øje med rejsen, og tænkte at vi kunne bestille et par dage i forvejen. Men tirsdag d. 14/10 opdagede vi at rejsen var taget af, vi ringede ind til Startour med det sammen og fik at vide at den var udslogt….PIS
Hvor vi før havde is i maven havde vi nu absolut ingen ting, nu kunne det kun gå for langsomt. Vi aftalte at holde fast i de Kanariske øer, og søgte videre. Efter lidt tid, fandt vi et hotel på den syd østlige siden af Cran Canaria, i området Bahia Feliz, på hotellet Playa Feliz. Feliz skulle betyde glad, og Playe betyder strand, så et hotel med navnet “Glad Strand” var fint for os.
Vi fik betalt 14789 kr, som dækkede 2 voksne og 1 barn på 4 stjernet med All indklusiv til alle i 8 dage.

Sted : Cran Canaria
afrejse tidspunkt : D. 16/10-14
Firma: Startour
rejselængde: 8 dage
flyvetid: ca. 5 timer

Lidt om rejsen derned.
Vi skulle flyve med Jet-time, og eftersom jeg er blevet for gammel til, at prøve at snyde udstyr med, Læs min kæreste gider ikke det pis mere.
Derfor skulle jeg havde bestilt plads på flyet hjemmefra. Det vidste sig at være piv smart med Jet-time. Man tager bare sig bestillingsnummer, og indtaster det inde på deres hjemmeside. Når det er gjort kan man tilkøbe sportsudstyr. Det kostede 540 kr. tur/retur, at få en 20 kg. kitebag med.
20 kg. synes jeg er lige i underkanten, så måtte bruge min egen og juniors kuffert for at få plads til det hele.
Jeg valgte kun at medbringe 2 kites en 9 og 12 HiFiX 2015, mit twintip board og mit paddelboard. Jeg nappede også en våddragt for en sikkerhedsskyld. Jeg glemte en lycra, hvilket var dumt, den kunne jeg fint have brugt nogle af dagene.

Tilbage til rejsen, det gik super let i lufthaven med at få tjekket udstyret ind, de gik ret meget op i vægten, det var måske fordi den var på 20 kg. men man fik næsten tanken, at den godt kunne have vejet mere, uden det havde givet problemer.
Flyveturen gik fint, fik udstyret uden problemer, og der var ingen skader på det, så langt så godt.
Næste udfordring er at få udstyret til hotellet sammen med de andre gæster. Da vi finder vores bus er det heldigvist en stor, men alligevel er det tydeligt at se på chaufføren at han ikke er glad for den kitebag, og var over og tale med en af guiderne. Efter lidt flytten rundt af barne og klapvogne kunne vi også få plads til mig bag.

Hotellet
Da vi kom dertil var det tydeligt at vi ikke var havnet ved det meste optimale kitesport, selvom jeg hjemmefra havde fundet ud af at der lå en windsurfcenter lige ved siden af. Stranden var meget smal, eller næsten ikke til stede, og meget stenet. På land omkring var der mange pamler og rækværk, som ville gøre en evt. launch ret besværlig. Men det var alt sammen lige meget, for der var igen vind da vi ankom.

Billeje
Jeg spurgte på hotellet, og de havde som altid en de samarbejde med. Jeg kunne se på de priser, at det måtte kunne gøres meget billigere. En hurtig søgning på nettet viste at der var massere af andre muligheder. Jeg lejede en bil ved Plus Car
http://www.pluscar-grancanaria.com/booking.php?lang=en telefonnummeret er: 658894867
Ville egentligt have haft en polo i 7 dage, hvilket jeg skulle give 105€ for, men da den ikke var til rådighed, fik vi en fait Qubo Family for 114€ istedet for. Det var ca. 130€ billigere end gennem det firma som hotellet anbefalede.

For at kunne leje en bil gennem dem, krævede det at man kom ind til lufthavnen for at afhente den. Den lette mulighed var bare at tage en taxi derind, men aftalt med Kristian min søn, at vi ville tage på bustur. Det vidste sig at være ret let, bussen kørte lige oppe ved hovedvejen, få minutters gang fra hotellet, og bus nr. 66 kørte direkte til lufthavnen.
Da vi kom til lufthavnen stod der en klar fra udlejningsfirmaet. Vi fik at vide at de 114€ dækkede alt forsikring, og der ingen selvrisiko var, så ingen grund til at gennemgå bilen, da vi var forsikret lige meget hvad. Kunne betale med Visa direkte ved ham, så efter 5 min var vi i bilen og på vej på eventyr.

På 3. dagen blæste det ved hotellet, vil tro den har været syd vest. Der kunne man godt have sejlet ved hotellet, vinden vurderer jeg som stabil nok til det. Men launch ved hotellet er virkeligt dårligt.

Jeg valgte istedet for at køre til Juan Grande, og ud til vandet ved castillo del romeral, hvor jeg den dag sejlede lige ved havnen.

Da jeg sejlede der var der ca. 1 meter bølger og ellers lidt chop, billederne her er taget en anden dag. Det var fint at sejle der, og de lokale som var der var rigtigt hjælpsomme.
Hvis man ikke har godt styr på at sejle og få sin kite op af vandet igen, vil jeg ikke anbefale det her spot, da man ret nemt driver ind molen eller de store skibe.
Jeg tror at man også ville kunne sejle der i nordlige vindretninger, men fik ikke prøvet det på turen. Så vil man kunne finde lidt fladt vand bag havnen.

Da vi var ude at køre tur en dag så jeg nogle nord på som var på vej ud at kite. Jeg var ikke inde og at kigge, så ved desværre ikke mere om det.
En anden dag var der også nogle ude ved Maspalomas, ved det store sandområde. Jeg var ude at kigge efter det en anden gang hvor det ikke blæste, men er et stort hotelhelvede dernede, og svært at finde rundt i. Spurgte inde i en surfbutik hvordan man kommer til selve spottet. Han sagde, at man skulle parkere ved en lille købmand, og så gå ud til spottet. Han fortalte at der er et områder kun for badende, så man skulle være opmærksom på hvor man tog ud og sejlede.
Anbefalinger
Jeg har aldrig før nogen anden rejse oplevet så lokal vind, som på denne her. Det kunne blæse ved hotellet, men hvis man så kørte nord på forbi lufthavnen var det helt vindstille. Oplevede det sammen en dag hvor vi havde været nord på, der blæste det lige pludseligt meget, og tænkte at jeg ville sejle en tur når vi kom hjem. Men da vi var kørte forbi lufthavnen var der ingen vind.
Prøvede også at der ingen vind var ved hotellet, men der så var vind ved Juan Grande ved hanven.
Konklusionen for mig er, at er man på kiteferie på Cran Canaria bliver man nødt til at køre en tur rundt på øen, for at se om der er vind. jeg kunne ikke selv få Windfinder til at virke.

Kite/Surfspots

Vil lige starte med at sige, at der er mange flere end hvad jeg lige nævner her. Du kan finde flere på http://locations.splocs.com/kitesurf/loc/kite_beach.html
Jeg nævner kun de spots jeg besøgte på ferien.

Kite

Surf

billede fra Hombre

Las Palmas

Forholdene
De lokale kitesurfere.
De lokale kitesurfere jeg mødte var flinke og hjælpsomme, det blev formodentligt ikke dårligere af, at jeg på min først tur på vandet fandt et board som de ledte efter.

lokale regler
Ved det store sandområde ved maspalomas, er der områder man ikke må sejle. Spørg i den lokals surfbutik “prsurfing”

Dem som vil lærer kitesurfing
Den butik jeg var inde i, havde kiteundervisning, så det er muligt at lære det.

Begyndere:
Hvis man er helt ny, tror jeg ikke at Cran Canaria er det bedste sted at starte. Umiddelbart bliver det hurtigt dybt, og der er mange sten.

Øvede
Hvis man er tryk ved at sejle hvor man ikke kan bunde.
Hvis man kan vandstarte sin kite i 1 meter bølger, så tror jeg man kan få en fin ferie på Cran Canaria

Experter
Det skulle undre mig hvis der ikke på Cran Canaria finders nogle vilde bølgespots, så er man klar på et mindre eventyr, kan man overveje at starte der.

Vejret
Vindperioden er på de canariskeøre er om sommeren, men der også vind om vinteren bare ikke så stabilt. Jeg har tidligere skrevet at vinden var meget svingende, det vil de næste billeder uddybe. Jeg har taget lidt stastistik fra området ved lufthaven, og område ca. 20 km syd for.
Det første er fra lufthavnen.

Vind syd på i området omkring “Bahia Feliz”

Rejse med familie/børn
Vi boede fint på hotellet, desværre kunne man ikke sejle lige ude foran. Men er familien indstillet på at man kører væk nogle timer, så kan tingene fint kombineres. Det hotel vi boede på var meget børnevenligt med flere forskellige pools, som også er opvarmet.

Konklussion
Jeg synes vi havde en rigtigt god ferie, jeg var ikke så meget ude med kite som jeg havde troet. Kunne havde sejlet noget mere, hvis jeg havde haft mulighed for at køre mere rundt. Jeg fik til gengæld padelsurfet en masse, hvilket der var gode muligheder for flere steder tæt på hotellet. Hvis muligheden byder sig, så er jeg klar på at give Cran Canaria en chance til.