Venø Rundt 2015 – Venø Water Stars

Venø Rundt 2015
8 Kitehydrofoilere til start, 2 TT, 15 windsurfere til Venø Rundt
Vi var 8 foilere der mødtes til Venø Rundt 2015 – en afdeling af Neilpryde Ø-grandprix. 15 windsurfere, 2 lokale helte på Twintips. Det er en meget traditionsrig windsurfersejlads – sidste år var vi kun 2 kitesurfere, Steffen Øvind og jeg.
Turen gik rundt om Venø i Limfjorden. Den hidtige rekord lød på omkring 36 minutter, sat af Sebastian Kornum, som i 2012 forbedrede James Johnsens 20 år gamle rekord på 39 minutter. Den gamle rute gik til og fra Struer havn og øen rundt, altså en lidt længere distance.
Der blæste ca. 12 m/s søndag d. 14.6. fra NV – det tegnede til en halvvindsrute med mulighed for slet ikke at skulle krydse – ihvertfald for dem der kunne holde rigtig god højde. På den anden side var det windsurfervejr – hård vind, og halvvind. Det skulle blive spændende.
Holbæk gutterne var alle forhindret – så der var lidt bedre plads på podiet kunne man forestille sig 🙂

De stolte hydrofoil surfere. Fra højre (i parantes placeringen i sejladsen) Peter Kjær (7) Ole Kjær (4) Jacob Böhme (6) Jens Buhl (5) Morten Lander (2) James Johnsen (1) Lars Solgård (3) Martin Broesbøl ikke med på foto – DNF.
Flot arrangement
Den lokale efterskoles elever og lærere, Ulf Ipsen, Morten Hermann m.fl. havde arrangeret – og viste sig meget fleksible. Den annoncerede lørdag d. 13.6. stod det ned i stænger og der var 0-2 m/s – så datoen blev ændret til dagen efter – med hård vind – og sol/let skyet. Fint! Der var lagt et kæmpe arbejde i registrering, måltagning, baneudlægning, safety spotting øen rundt – dommerservice (Jacob Karstoft) – samt arrangeret Venø Water Stars freestyle konkurrence. Imponerende.
Flot var det efter sejladsen øen rundt at se freestyle konkurrencen for windsurferne – de var særdeles dygtige – satte spocks en masse (tror jeg nok det hedder) – og flere havde først sejlet øen rundt – derefter freestyle – sejt!
Der var skippermøde kl. 11, og starten gik kl. 12 – snorlige. Der blev lagt en startlinie ud til halvvinds start med læ mærke lidt foran – derudover en gate som vi skulle runde – hvilket en af windsurferne havde misset – blev takseret til en tidsstraf, desværre for ham. Der blev sejlet med uret rundt om øen – så vi startede med kryds – som det er reglen i Ø-grandprix sejladserne såvidt jeg kan udlede.
Sejladsberetning.
Her følger min oplevelse af sejladsen – af gode grunde kan jeg ikke objektivt berette om det på alles vegne – jeg havde rigeligt med at gøre at holde balancen – jeg ville under ingen omstændigheder se mig over skulderen bagud mere end højst nødvendigt – for det er der man især crasher – og et styrt koster let 100-200 m til konkurrenterne 🙂
De modigste af os startede i skuddet ved læ mærke – og fulgte med 2-3 forreste windsurfere side om side i den krappe fjordsø med 45 km/t til gaten. Derefter fordelte vi os lidt mere for at undgå tangles ved evt. styrt. De forreste windsurfere fulgte godt med – de sejlede samme fart som de forreste foilere – men de gik lidt tættere til land end vi turde – og trak derfor fra Morten og jeg – men James lå lidt længere foran og nogenlunde på linie med de forreste windsurfere.
Afsted gik det mod nordenden af øen – i ½-1 m krap sø – i 12 m/s, agten for tværs. Ikke helt nemme forhold – men vi prøvede alle at holde antallet af styrt på et absolut minimum – Morten, James og jeg faldt vel 2-3 gange hver inden rundingen af topmærket – og der var et par ws’ere smuttet indenom. Jeg fik kortvarigt overhalet Morten – hvorefter Morten genvandt 2. pladsen – og DK’s hurtigste mand Ole Kjær fik også overhalet mig lige inden rundingen af NØ bøjen ved øens top.
Da vi fik rundet toppen af øen kom vi forbi et par nysgerrige sæler som lå på den lille sandbanke ved naturreservatet på øens nordlige ende.
Lige efter mærkerundingen blev det pandekage fladt vand – og derefter var det fuld gas sydover langs øens øst side. I den let hullede vind hentede vi en smule ind på windsurferne. Efterhånden kom vi dog tættere på da vi kunne foile gennem vindhullerne – og ved øens sydlige spids skulle vi gå tæt til vinden – og meget hurtigt kom de forreste foilere foran. Ved færgelejet overhalede jeg windsurfer nr. 2 – og efter ca. 1 km bidevinds sejlads den sidste. Derefter var der kun James og Morten foran. De kunne begge holde målet op – jeg måtte af bekymring for at gå på grund – lige tage et kort kryds.
Ny rekord – dog på kortere rute. 31 minutter og 40 sekunder.
I mål var James på ny omsejlingsrekord, 31. minutter og 40 sekunder – Morten 33. minutter og 25 sek., og jeg 33 min. 40 sekunder. Dvs. 3 mand under den hidtidige rekord (med det forbehold at den gamle rute gik til og fra Struer havn) – men alligevel – sjovt ræs!
KITE resultat liste Venø Rundt 2015

Her er resultatlisten for kitesurferne – de 4 forreste nåede før første windsurfer. Sejt at to lokale efterskole elever kom øen rundt på Twintips i en god tid. Hyggeligt var det at se Århus rødderne kigge forbi – trods kort tids tilvænning til racefoil stillede de op! Super fint!
Windsurf reultatliste.

Dygtige juniorer – komplette surfere, mestrer både ræs og tricks
Nicklas Borgen er altid helt fremme i sejladserne – så ærgerligt for ham at han måtte udstå en tidsstraf for at have misforstået rundingen af gate’n. Der var kun unge windsurf sejlere – men de gav max gas, må man sige i den hårde vind. De gav alderdomshjemmets repræsentanter kamp til stregen! Selvom de er unge skal man ikke tage fejl- der blev gået til stålet – og de tre forreste windsurfere repræsenterede DK ved U-VM for nyligt. Nicklas Borgen og Mads Jepsen blev nr. 2 og 3 ved Neilpryde Ø-grandprix sejladserne i 2014.
Windsurferpodiet – Venø Rundt 2015

Mads Jepsen dobbelt champion!
Flot af Mads Jepsen der vandt både windsurferdelen af Venø Rundt 2015 og derefter i øvrigt gik hen og vandt trickkonkurrencen! Flere af de andre windsurfere sejlede ligeledes øen rundt først og deltog derefter i trick konkurrencen bagefter!
Venø Freestyle Battle podiet
Resultat fra Venø Freestyle battle 20151. Mads Jepsen2. Noah Willumsen3. Christian Jensen4. Andreas Pedersen

Kiterace podiet

Her følger en række fotos – blandt andre Jens Buhl der går i mål med sin lånte 6 m2 bølge kite – de fire forreste foilere sejlede 7 m2 race kites, Jacob Böhme 5 m2!
Mit track på søkort.

Mit personlige endomondo track

Man er glad efter en spændende og udfordrende sejlads.

Jens Buhl går i mål – 2 fotos

Jens Buhl med 6 m2 Bolt 2011 bølgekite – der var vind på fjorden idag – 12 m/s skønner jeg

Morten Lander rigger til

James rigger til

God havnestemning – frivillige og deltagere hygger.

Ungdommen møder “de gamle”.

Der genopbygges sukkerdepoter på DK’s korteste færgeoverfart (Morten)

Alt i alt en super spændende og udfordrende dag – hård vind er ikke kitefoilens livret – så det stillede ret store krav til balance og kontrol – men sjovt at kampen er relativt tæt internt blandt windsurferne, blandt kitesurferne – og alle imellem hinanden på en sådan dag.
Ingen skader på hverken grej eller surfere – og 1000 tak til de lokale ledere fra Venø Water Stars – efterskolen på Venø – Ulf Ipsen, Jacob Karstoft, Morten Hermann, m.fl.