Caribien Ozone Tour 2008-2009

Surfer Arkiv

Caribien Ozone tour 08-09

Efter 3 ugers hård arbejdes lejer med at få vores skib Ekliptika i top shape, skulle det blive godt med en masse kite, Vi startede denne sæson ud på Coche med at pakke vores nye Ozone Sport II ud, og blev en måneds tid. Lige inden nytår fik vi besøg af to venner Niels og Jørgen fra Kalundborg som hver havde 9 og 12er med og så var det oplagt lige at smutte en tur til Tortuga som ligger ca. 90 sømil vest for Coche.

Tortuga består af en hoved ø og 3 små øer. Vi havde hørt os lidt om hvor det skulle være godt at kite så valget blev Cayo Herradura. Man finder ikke andet en nogle fisker hytter og en lang strand på nogle af disse øer, men til gengæld har man det hele for sig selv og pandekage fladt vand, det gælder forresten for 90 % af spotsne her ude at man surfer i offshore. Efter en uge med massere af vind skulle drengene tilbage til Margarita, så da vi havde sagt farvel var vi igen på Coche, hvor Chris som har Coche kite sports center, havde arrangeret en kite festival over 3 dage med masser af fest og sjove happenings.

Det næste stræk vi skulle på var igen vest over mod Tortuga hvor vi lige ville tjekke Las Tortuguillas ud, en af de andre små øer men den bød ikke på noget ordentligt kite spot så vi tog os til tåls med det forrige spot..
Efter Tortuga sejlede vi nordvest godt 100 sømil til Los Roques, som alle herude snakker rigtig meget om og det er da også et kite paradis af de helt gode. Los Roques består af en masse øer som ligger inden bag et kæmpe stort rev, så der er masser af steder at ankre og lige så mange steder at kite.
Den ø der bliver brugt mest til kite og ligger nærmest Grand Roques er Francisquis.
Kommer man med fly fra Caracas kan man få overnatning fra 100,- og der er masser af taxa både som sejler mellem øerne. Det er kun på Grand Roques det er muligt at overnatte. Grand Roques er et rigtig hyggeligt sted, hvor der ikke er biler og vejene en det rene sand og man slentre bare rundt og nyder stemningen med gode resturenter og hyggelige barer..

Efter Los Roques ligger der 2 små atoller mod vest ca. 30 sømil, som hedder Aves de Barlovento og Aves de Sotavento. Barlovento er mest kendt for sit rige fugle liv og der ligger da også nogle små sand knolde som stikker op af vandet hist og her hvor man kan pumpe op men det er lidt triky at surfe rundt der, da man ikke ved med dybden og der stikker koraller op alle vejene.

Sotavento derimod er nok det bedste spot vi har set i denne sæson, øer med kridhvide sandstrande, palmer og helt klart vand. De 4 dage vi lå der blæste der konstant, dag og nat 8-12 ms trade vind, utrolig stabil vind. Det var meget svært at løsrive sig fra dette sted men videre måtte vi da vi havde en aftale på Bonaire.

ABC øerne hedder øgruppen og høre under de Hollandske Antiller. Bonaire er mest kendt for sin dykning som også er i verdens klasse. Kite mæsigt er den ikke noget at råbe hurra for. Efter Lac Bay blev lukket for kitesurfing for ca. 5 år siden på grund af noget med nogle fugle (har man hørt der før et sted??) og der nu kun må vindsurfes, er der en flok kitesurfer der holder til nede af vest kysten hvor der er et lille sted men kan pumpe op og komme på vandet, men inden da skal man lige ud over en gang runde forstenet koraller så noget begynder sted er det absolut ikke. Det andet spot på Bonaire er på Kline Bonaire men igen er det meget begrænset med plads og ustabil vind.
Bonaire var det længst vest på vi skulle i denne sæson, så nu var det bare turen tilbage til Venezuela der skulle forceres og den er kendt for at være meget hård med vind, strøm og bølger lige imod, og det blev da også pænt hårdt men det gode var så at vi kunne stoppe på alle de gode spots på tilbage vejen og prøve nogle nye på Los Roques og Tortuga.

Næste sæson er planen at gå nord på op langs ø rækken op til Bahamas, og på vejen tage alle de gode spots vi har hørt om og med sikkerhed også nogle vi aldrig har hørt om.

Cs på pynten når vandet når de 20 grader.